e-Pedagogium 2023, 23(3):30-42

Distanční výuka v perspektivě žáků 9. ročníku ZŠ

Hana Urbanová
Kontakt:
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání, Myslíkova 7, 110 00, Praha 1

Příspěvek představuje sondu do života jedné třídy v průběhu jednoho kalendářního roku. Předkládaná kvalitativní studie využívá unikátní situace opakovaného uzavření škol v letech 2020 a 2021 a sleduje bezprostřední dojmy a vývoj postojů žáků osmého, resp. devátého ročníku základní školy na distanční výuku. Výzkum probíhal ve třech fázích, které sledovaly nejprve očekávání žáků a následně jejich zkušenosti s průběhem distanční výuky po opakovaném uzavření školy. K získání dat byly využity písemné narace, ohniskové skupiny a polostrukturované rozhovory se žáky. Výsledky ukázaly, že docházelo ke změnám postojů žáků v nazírání na distanční výuku v čase. Jako důležité faktory ovlivňující distanční výuku se projevily rodinné zázemí žáka a schopnost žáka samostatně se učit. Absence sociálních kontaktů byla vnímána jako významné omezení všemi žáky.

Klíčová slova: distanční vzdělávání, zkušenosti žáků, COVID-19, 2. stupeň ZŠ

9th graders' perspectives on distance learning

The paper presents an insight into the life of one class during one academic year. The presented qualitative study uses the unique situation of repeated school closures in 2020 and 2021 and monitors the immediate impressions and development of the attitudes of eighth and ninth graders towards distance learning. The research took place in three phases, of which the first monitored the pupils' expectations and next their experience with distance learning after the repeated closure of the school. Written narratives, focus groups and semi-structured interviews with pupils were used to obtain data. The results show that there are changes in the attitudes of students in looking at distance learning over time. The pupil's family background and the pupil's ability to learn independently proved to be important factors influencing distance learning. The reduction of social contacts was important for all pupils.

Keywords: distance learning, pupils' perspectives, COVID-19, lower secondary education.

Vloženo: 8. květen 2022; Revidováno: 3. září 2022; Přijato: 9. září 2022; Zveřejněno: 1. duben 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Urbanová, H. (2023). Distanční výuka v perspektivě žáků 9. ročníku ZŠ. e-Pedagogium23(3), 30-42
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bates, A. W. T. (2018). Teaching in a digital age: Guidelines for designing teaching and learning. Tony Bates Associates Ltd, Vancouver BC.
  2. Bates, T. (2011). 2@11 Outlook for Online Learning and Distance Education. Contact North. Dostupné z http://search.contactnorth.ca/en/data/files/download/Jan2011/2011%20Outlook.pdf.
  3. Belousova, A., Mochalova, Y., & Tushnova, Y. (2022). Attitude to Distance Learning of Schoolchildren and Students: Subjective Assessments of Advantages and Disadvantages. Education Sciences, 12(1), 46. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Brom, C., Lukavský, J., Greger, D., Hannemann, T., Straková, J., & Švaříček, R. (2020). Mandatory home education during the COVID-19 lockdown in the Czech Republic: A rapid survey of 1st-9th graders' parents. Frontiers in Education, 5, 1-8. DOI: 10.3389/feduc.2020.00103. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Bubb, S., & Jones, M. A. (2020). Learning from the COVID-19 home-schooling experience: Listening to pupils, parents/carers and teachers. Improving Schools, 23(3), 209-222. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Černý, M. (2021). Univerzitní vzdělávání a jeho reakce pandemii COVID-19. e-Pedagogium, 21(4), 60-71. Přejít k původnímu zdroji...
  7. ČŠI. (2020). Vybraná zjištění České školní inspekce k distančnímu vzdělávání. Česká školní inspekce. https://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Vybrana-zjisteni-Ceske-skolni-inspekce- k-distancnimu-vzdelavani.pdf.
  8. ČŠI (2020). Vzdělávání na dálku v základních a středních školách. Tematická zpráva. Praha: Česká školní inspekce. Dostupné z https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_ el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/ Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-Tematicka-zprava.pdf.
  9. Datnow, A., Hubbard, L., & Mehan, H. (2002). Extending educational reform. Taylor & Francis.
  10. Keegan, D. (2002). The future of learning: From eLearning to mLearning. Hagen: Zentrales Institut fur Fern Universitat.
  11. Lavonen, J., & Salmela-Aro, K. (2022). Experiences of moving quickly to distance teaching and learning at all levels of education in Finland. In Primary and Secondary Education During Covid-19 (pp. 105-123). Springer, Cham. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Neuhauser, C. (2002). Learning style and effectiveness of online and face-to-face instruction. The American Journal of distance education, 16(2), 99-113. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Pleshakov, V. A., & Sklyarova, T. V. (2020). Force majeure cyber pedagogy. or the extraordinary conditions of education of the COVID-19 era. Electron. Sci. J. Species Homo Cyberus, 1.
  14. Poroçani, N., & Zaçellari, M. L. (2022). Challenges of distance didactics (data and recommendations). Journal of Language and Linguistic Studies, 18.
  15. Prokop, D., Hrubá, L., & Kunc, M. (2020). Ekonomické problémy domácností a distanční vzdělávání. Report z longitudinálního výzkumu Život během pandemie. Dostupné z https://drive.google.com/ file/d/1xiYSzGcptexPnACF3CiEVqMl3bfZwssm/view.
  16. Reimers, F. M. (2022). Primary and secondary education during COVID-19: Disruptions to educational opportunity during a pandemic (p. 475). Springer Nature. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Rokos, L. & Vančura, M. (2020). Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií - pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická orientace, 30(2), 122-155. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Schachar, M., & Neumann, Y., (2003). Differences Between Traditional and Distance Education Academic Performances: A meta-analytic approach. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 4(2). Dostupné z http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/viewArticle/153/234. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Schaefer, M. B., Abrams, S. S., Kurpis, M., Abrams, M., & Abrams, C. (2020). Making the Unusual Usual: Students' Perspectives and Experiences of Learning at Home during the COVID-19 Pandemic. Middle Grades Review, 6(2), n2.
  20. Simonson, M., Zvacek, S. M., & Smaldino, S. (2019). Teaching and learning at a distance: Foundations of distance education. 7th edition.
  21. Smetáčková, I. & Štech, S. (2021). Obavy rodičů žáků 1. stupně základních škol: Co ukázalo uzavření škol? Studia Paedagogica, 26(1), 9-38. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Smith, J., Guimond, F. A., Bergeron, J., St-Amand, J., Fitzpatrick, C., & Gagnon, M. (2021). Changes in students' achievement motivation in the context of the COVID-19 pandemic: A function of extraversion/introversion?. Education Sciences, 11(1), 30. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Sousa, M. J., Cruz, R., & Martins, J. M. (2017). Digital learning methodologies and tools-a literature review. Edulearn17 Proceedings, 5185-5192. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Swan, K. (2003). Learning Effectiveness Online: What the Research Tells Us, In J. Bourne & J. C. Moore (Eds.) Elements of Quality Online Education, Practice and Direction, Sloan Center for Online Education, 13-45.
  25. Švaříček, R., Straková, J., Brom, C., Greger, D., Hannemann, T., & Lukavský, J. (2020). Spolupráce rodiny a školy v době uzavřených základních škol. Studia Paedagogica, 25(3), 9-41. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Valentine, D. (2002). Distance learning: Promises, problems, and possibilities. Online journal of distance learning administration, 5(3), 1-11.
  27. Yao, J., Rao, J., Jiang, T., & Xiong, C. (2020). What role should teachers play in online teaching during COVID-19 pandemic? Evidence from China. Science Insights Education Frontiers, 5(2), 517-524. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.