PT Journal AU Pugnerova, M Kremenkova, L Plevova, I TI Problematika vzajemnych souvislosti mezi jednotlivymi pristupy k uceni a self-efficacy u vysokoskolskych studentu SO e-Pedagogium PY 2020 BP 56 EP 69 VL 20 IS 3 DI 10.5507/epd.2020.011 DE vysokoskolsti studenti; pristupy k uceni; self-efficacy. AB Self-efficacy predstavuje presvedceni jednotlivce o jeho schopnostech vyporadat se s ruznymi narocnymi zivotnimi pozadavky a dosahnout zamyslenych cilu nebo vysledku. Self-efficacy je klicovym konstruktem v ruznych oblastech lidske cinnosti, pricemz byva casto zminovana predevsim v souvislosti s teoriemi motivace a uceni. Pristupy k uceni lze zjednodusene vymezit jako to, co clovek dela v situaci, kdy se uci, a take jako zduvodneni ci vysvetleni toho, proc by to mel delat. Pristupy k uceni jsou tak dulezitym tematem v akademickem prostredi podobne jako self-efficacy. Cilem teto studie je tedy analyza souvislosti mezi self-efficacy a jednotlivymi pristupy k uceni. Vyzkumny soubor tvorilo 710 vysokoskolskych studentu (prumerny vek 22,61), z nichz bylo 116 muzu a 594 zen. Data byla ziskana prostrednictvim Revidovaneho dvoufaktoroveho dotazniku studijniho procesu (R-SPQ-2F; Biggs, Kember, & Leung, 2001), mericiho hloubkove a povrchove pristupy ke studiu a Dotazniku obecne self-efficacy (GSE, Schwarzer & Jerusalem, 1995) hodnoticiho optimistickeho presvedceni jedince vyporadat se s ruznymi narocnymi zivotnimi pozadavky. Pearsonova korelacni analyza potvrdila souvislost mezi self-efficacy a pristupy k uceni, kdy vyssi self-efficacy pozitivne koreluje s hloubkovymi pristupy k uceni a negativne s povrchovymi pristupy k uceni. Nasledne dilci korelace neprokazaly zadny signifikantni vliv veku a rocniku studia na self-efficacy a pristupy k uceni. Inferencni testy dale neprokazaly zadne vyznamne rozdily v korelacnich koeficientech (mezi self-efficacy a pristupy k uceni) ve vazbe na pohlavi a formu studia. Soucasne byly diskutovany mozne interpretace, limity a zavery studie. ER