RT Journal Article SR Electronic A1 Šatienė, Salomėja T1 Samostatně řízené učení ve vyšším věku: motivy a kompetence k učení u učitelů v důchodu JF e-Pedagogium YR 2017 VO 17 IS 2 SP 50 OP 61 DO 10.5507/epd.2017.024 UL https://e-pedagogium.upol.cz/artkey/epd-201702-0006.php AB Cílem tohoto článku je zkoumání samostatně řízeného učení učitelů v důchodu se zaměřením na vnímání motivace a kompetencí k učení. Kvalitativní výzkum zahrnoval polostrukturované osobní rozhovory s osmi učiteli v důchodu, které se zabývaly jejich vlastními vzdělávacími aktivitami. Empirické údaje umožňují konstruovat popis samostatně zaměřeného učení mezi učiteli v důchodu v malé venkovské komunitě v Litvě. Každé téma vycházející z analýzy empirických dat odráží řadu prvků v konstrukci subjektivních učebních trajektorií založených na zkušenostech účastníků, které jsou vnímány jako samostatné učení. Učitelské chování učitelů v důchodu poskytuje podporu teorii kontinuity.